متن استاتیک شماره 1347 موجود نیست
logo

وبسایت خبری علم خوان

دانشگاه علوم پزشکی تهران

مطالعه طولی جدید برای پیگیری شایستگی‌های دانشجویان پزشکی در یک دوره ۱۰ ساله رونمایی شد

پژوهشگران دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و مشهد طرح «مطالعه طولی موفقیت و پیشرفت » ( (LEADS دانشجویان دوره پزشکی عمومی را آغاز کرده‌اند و پروتکل در ژورنال BMJ Open  منتشر کرده‌‌اند.

به گزارش علم خوان، این طرح پروتکلی برای یک مطالعه کوهورت آینده‌نگر چند مرحله‌ای است که در مشهد انجام خواهد شد و شایستگی‌های دانشجویان پزشکی را ارزیابی می‌کند: طرحی برای پیگیری ‌هم‌گروه‌هایی از دانشجویان پزشکی در طول دوره آموزش و پرورش حرفه‌ای اولیه آنها برای ترسیم مسیرهای رشد شایستگی (competency) ارائه می‌دهد.

این مطالعه با استفاده از مدل کرک‌پاتریک، به بررسی دانش، مهارت‌ها، رفتار و پیشرفت حرفه‌ای دانشجویان پزشکی در طول 10 سال خواهد پرداخت. تقریباً 1000 دانشجوی پزشکی از طریق دعوت‌ همتایان و شبکه‌های اجتماعی جذب خواهند شد. داده‌ها از طریق پرسشنامه‌های پایه و پیگیری، سوابق عملکرد تحصیلی و نمرات آزمون جامع در طول برنامه‌ی دکترای پزشکی عمومی (MD) جمع‌آوری خواهند شد.

تمام شرکت‌کنندگان قبل از جمع‌آوری داده‌ها، رضایت‌نامه‌ی کتبی آگاهانه را تکمیل خواهند کرد. همه دانشجویان می‌توانند در هر زمانی بدون هیچ عواقبی از مطالعه خارج شوند. نتایج این مطالعه در کنفرانس‌های مرتبط ارائه و برای انتشار در ژورنال‌های معتبر ارسال خواهد شد.

پروژه LEADS در تلاش است تا با بررسی چگونگی تحول دانشجویان پزشکی در ابعاد مختلف شایستگی - نه فقط دانش، بلکه مهارت‌ها، رفتار و حرفه‌ای‌گری - شکافی را در تحقیقات آموزش پزشکی پر کند.

به گفته این پژوهشگران داده‌های حاصل از پرسشنامه‌ها با استفاده از مقیاس لیکرت گزارش خواهند شد. داده‌های کمی با استفاده از میانگین و انحراف معیار توصیف می‌شوند، در حالی که متغیرهای کیفی به صورت فراوانی و درصد ارائه می‌شوند. رابطه بین متغیرهای کمی را با استفاده از ضرایب همبستگی و رابطه بین متغیرهای کیفی را از طریق آزمون χ2 یا آزمون دقیق فیشر ارزیابی خواهند شد. همه آزمون‌ها دو طرفه خواهند بود و سطح معنی‌داری p<0.05 در نظر گرفته می‌شود.

نقاط قوت و محدودیت‌های این مطالعه

این مطالعه طولی امکان ردیابی تغییرات احتمالی در ویژگی‌های دانشجویان و شناسایی روند این تحولات را در طول برنامه آموزش پزشکی عمومی فراهم می‌کند.

یافته‌های مربوط به تأثیر برنامه درسی پزشکی فعلی می‌تواند ذینفعان را در مورد اصلاحات لازم در برنامه درسی آموزش پزشکی عمومی آگاه کند.

این پژوهشگران ممکن است به دلیل تمرکز بر گروه شرکت‌کننده ۱۸ ساله، که مشارکت با آنها می‌تواند دشوار باشد، در جمع‌آوری داده‌ها با چالش‌هایی روبرو شود. از آنجایی که این مطالعه طولی است احتمال از دست رفتن شرکت‌کنندگان به ویژه در پرکردن پرسشنامه‌ وجود دارد.

امنیت داده‌ها یکی دیگر از نگرانی‌ها است زیرا داده‌های دانشجویان برای مدت طولانی جمع‌آوری خواهند شد.

منبع خبر: https://bmjopen.bmj.com/content/15/10/e098331

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه